Kiedy biegać? Lepiej rano czy wieczorem?

Kiedy biegać? Lepiej rano czy wieczorem?

Kiedy biegać? Rano czy wieczorem? Nie tylko początkujący biegacze o to pytają, dlatego postanowiłem zabrać się za temat najlepszej pory na bieganie. Zacznę jednak od kilku pytań sądujących:)

Czy masz czasem tak czasami, że biega Ci się lekko i masz wrażenie, że latasz? A miałaś tak ,że nogi były ciężkie i twarde jak z ołowiu a każdy krok był męką? A czy wiesz, że na Twoje samopoczucie może wpływać pora wykonywania treningu biegowego?

OK. To kiedy jest ten idealny czas na trening, a organizm czerpie z niego najwięcej korzyści? W tym wpisie zdradzę Ci kilka wskazówek, które być może pomogą Ci określić jaka pora dnia do biegania jest dla Ciebie lepsza.
Przeczytaj i zobacz, jak pora dnia, może wpływać na Twój trening!

poranny trening

Poranne bieganie – Zalety

  • Pobudza organizm. Trening na świeżym powietrzu, skutecznie pobudza organizm, dostarczając sporą dawkę tlenu. To daje nam pobudzenie na cały dzień.
  • Może przyspieszyć metabolizm. A to, jak wiemy, przyspiesza proces odchudzania i spalania niechcianej tkanki tłuszczowej. Ale jest to możliwe tylko wtedy, kiedy do treningu włączysz biegi interwałowe! Pamiętaj, zawsze zjedz lekki posiłek przed rozpoczęciem takiego treningu! Wystarczy zwykły banan.
  • Usprawnia pracę mózgu. Poranne dotlenienie organizmu ma też wspaniały wpływ na nasz mózg. Bieganie o świcie poprawia naszą pamięć, przyspiesza procesy myślowe i sprawia, że łatwiej radzimy sobie ze stresem!

Poranne dotlenienie organizmu ma też wspaniały wpływ na nasz mózg.

  • Uczy dyscypliny. Poranne biegnie wymaga sporego samozaparcia. Musisz wstać wcześniej niż dotychczas i trzymać się tego postanowienia! Jednak dokładne ustalenie rytmu dnia pozwala nam być bardziej zdyscyplinowanymi i trzymać rękę na pulsie.
  • Uszczęśliwia. Poranne bieganie podnosi poziom endorfin w organizmie. A to znacząco wpływa na nasz początek dnia! Mamy więcej energii i pozytywniej nam spojrzeć na wyzwania całego dnia.

trening rano zalety

Poranne bieganie -Wady

OK. Mamy już zalety porannego biegnie czas na wady! Niestety jak wszystko również poranne biegnie może przynieść dla naszego organizmu negatywne konsekwencje. Zobacz jakie!

  • Zwiększa ryzyko kontuzji. Po całonocnym odpoczynku nasze ciało nie jest jeszcze na tyle „obudzone”, co zwiększa się ryzyko kontuzji! Pamiętaj o porządnej rozgrzewce przed porannym treningiem!
  • Bieganie na czczo może skutkować osłabieniem i omdleniami. Jeśli masz niskie ciśnienie krwi, nie zapomnij o lekkiej przekąsce, koktajlu węglowodanowym lub wodzie z dodatkiem cytryny przed treningiem. To wszystko podniesie ciśnienie krwi i przygotuje nas do porannego treningu. 
Czujesz czasem poranny głód, który przeszkadza Ci w bieganiu? Bogata w białka i węglowodany kolacja dzień przed treningiem załatwi sprawę!
  • Powoduje większą utratę masy mięśniowej. Szczególnie podczas porannych biegów na czczo, możemy spodziewać się większej utraty masy mięśniowej! Co zrobić?

Poranne biegnie wymaga sporego samozaparcia. Musisz wstać wcześniej niż dotychczas i trzymać się tego postanowienia!

Przede wszystkim zjeść lekki posiłek. Zahamuje to procesy kataboliczne mięśni, a z dodatkiem biegów interwałowych sprawi, że będziemy spalać tłuszcz, a nie mięśnie!

  • Może odwodnić. Intensywny poranny trening może cię odwodnić. Pamiętaj, żeby uzupełnić płyny, które straciłaś podczas snu!

wieczorny trening

Bieganie wieczorem – zalety

  • Redukuje poziom stresu. Wieczorne bieganie to świetny sposób na relaks, pomaga rozładować napięcie z całego dnia. Podczas treningu możesz ułożyć plany na kolejny dzień. Dodatkowo łatwiej jest trenować wieczorem, kiedy wiesz, że możesz poświęcić na regenerację całą noc.
  • Ułatwia zasypianie. Wieczorny trening redukuje poziom hormonu stresu a dzięki temu hormony takie jak serotonina i melanina, które są odpowiedzialne za wyciszenie i stan relaksu, zaczynają działać! Dodatkowo dotlenienie organizmu ułatwia zasypianie i zapewnia zdrowy i głęboki sen.
  • Masz więcej czasu na trening. Rano często śpieszymy się do pracy lub szkoły. Wieczorami mamy czas, żeby i nie musimy stresować się, że nie skończymy treningu albo będzie on mniej efektywny!

trenowanie wieczorem

Bieganie wieczorem – wady

  • Może utrudniać wyciszenie organizmu. Tak, jeśli biegasz nieumiejętnie, możesz zapewnić sobie bezsenną noc! Pamiętaj, aby wieczorne bieganie nie było zbyt intensywne – szczególnie jeśli biegasz bardzo późno! Nie biegaj też tuż przed snem. Daj ciału chwilę na wyciszenie. Zjedz odpowiednią kolację. Najlepsza pora na trening to ok. 3 godziny przed planowanym położeniem się do łóżka.
  • Może zmniejszyć efektywność treningu. Wieczorem jesteśmy bardziej zmęczeni i rozdrażnieni, dlatego często nie chce nam się biegać. Trening przy mniejszej dawce energii jest też zazwyczaj mniej efektywny.

bieganie a tryb życia

Kiedy najlepiej biegać?

Przede wszystkim zastanów się, czy jesteś bardziej pobudzona rano, czy wieczorem? Najlepszą pora na bieganie jest ta, w której to Ty czujesz się najlepiej! Każda pora dnia ma swoje zalety i wady. Ważne, aby tak zaplanować treningi, aby pasowały do Twojego planu dnia, pór posiłku i innych zajęć.

Przemyśl też, jakie masz cele? Chcesz wysmuklić i wymodelować ciało a może zależy Ci na redukcji stresu lub chcesz poprawić swoje wyniki na 5 czy 10 km?
Jeśli natomiast zależy Ci na tym, aby być sprawnym i bieganie jest dla Ciebie tą formą aktywności fizycznej, nie musisz trzymać się określonej pory i możesz biegać wtedy, kiedy masz na to ochotę!

Pamiętaj! Bez względu na porę bieganie to bardzo korzystna dla organizmu aktywność fizyczna! Poprawia kondycje, wydolność, dotlenia organizm – szczególnie podczas biegów interwałowych i są to czynniki, które są niezależne od pory dnia!

Czy Ty masz jakąś ulubioną porę dnia lub nocy, podczas której ćwiczysz? Podziel się swoim doświadczeniem w komentarzu.

Dodaj komentarz