11 największych błędów biegaczy. Czy Ty też je popełniasz?

11 największych błędów biegaczy. Czy Ty też je popełniasz?

Jakie największe błędy popełniają początkujący biegacze? Co robią, aby utrudnić sobie życie? Jest kilka takich błędów, które można bardzo szybko wyeliminować albo poprawić, jednak trzeba mieć ich świadomość. Jak poprawić te błędy? O tym za chwilę.

Czy wiesz, ze jedną z najczęstszych kontuzji występujących u biegaczy jest kontuzja: kolana, piszczela i stopy? To prawda! Dzisiaj będzie nie tylko o kontuzjach.

Zapraszam Cię do przeczytania wpisu, który pokazuje 11 największych błędów biegaczy, które obserwuję i koryguję u moich podopiecznych. Jeśli zależy Ci na tym, aby biegać poprawnie, bezkontuzyjnie i z przyjemnością, to ten wpis jest dla Ciebie.

 

To zaczynamy!

Błąd nr 1: Nie ma techniki biegania, bo bieganie jest czynnością naturalną

Ojj ile to ja razy słyszałem o tym, że sobie coś wymyśliłem ucząc biegania. Większość osób twierdzi, że bieganie jest czynnością całkowicie dla nas naturalną, że nie musisz uczyć się biegać,  bo każdy z nas ma to w genach 🙂

technika biegania
To nie jest prawda! Sposób w jaki biegamy wpływa na nasze wyniki, kontuzje i samopoczucie. W czasie biegu “naturalnego” walczymy o każdy oddech, źle stawiamy stopy, nasz bieg jest ciężki. W technice biegania nie chodzi o ilość (dystans), ale o jakość tego biegu. Jeśli opanujesz technikę, to spokojnie jesteś w stanie na początek przebiec 40-50 minut na luzie i bez morderczego zmęczenia.

 

Zobacz krótki film, dzięki któremu dowiesz się jak poprawnie biegać.

 

Błąd nr 2: Jednostajne biegnie

Jeśli będziesz wykonywała treningi ciągle w tym samym tempie, szybko zaczniesz się nimi nudzić, a co za tym idzie, bieganie nie będzie przynosiło efektów. Zobacz, możesz biegać dłużej i wolniej, możesz krócej i szybciej lub naprzemiennie – wolniej z przyspieszeniem. Niech bieganie stanie się przyjemnością i miłą rozrywką! Właśnie do tego służą interwały. Dzięki nim dostarczamy naszemu ciału bodźców, nie przyzwyczajamy do tego samego wysiłku. Trening interwałowy pozwoli Ci przenieść się na inny poziom i uzyskać efekty.

 

Zobacz film z przykładowym interwałem

 

Błąd nr 3: Brak systematyczności

Na pewno dobrze wiesz, że regularne treningi to klucz do sukcesu. Pamiętaj, nie nadrobisz kilku krótszych treningów, jednym kilkugodzinnym. Dlaczego? To moja się z celem. Warto stopniowo przyzwyczajać nasz organizm do rosnącej intensywności biegu, dzięki temu trenujesz wytrzymałość i przekraczasz własne granice.

 

dystanse biegowe

 

Błąd nr 4: Za szybkie i za duże zwiększanie objętości treningu

Często jest tak, że osoby dopiero zaczynające swoją przygodę z bieganiem, są zachwycone nowym stylem życia, szybko widać postępy a endorfiny dodają optymizmu. I wiesz co się dzieje? Bez rozeznania dokładają kolejne kilometry i wydłużają czas swojego treningu. Co bardzo szybko prowadzi do urazów, przeciążeń i niechęci do biegania. Jak sobie poradzić? Pamiętaj, jeśli chcesz zacząć swoją biegową przygodę, warto pomyśleć o odpowiednim (mądrym) planie treningowym, który będzie dostosowany do Twoich możliwości! Co z tego, że przebiegniesz dystans do Biedronki w sąsiednim mieście? No chyba, że trenujesz do maratonu?

 

Błąd nr 5: Żeby robić lepszy czas na 10 km – biegam 4x w tygodniu 10 km 

Przebiegłaś swoje pierwsze 10 km i chcesz teraz podkręcać swój czas? I co robisz? Biegasz min. 4 x w tygodniu po 10 km i liczysz, że będziesz pobijać swoje rekordy? Nic bardziej mylnego! Organizm potrzebuje czasu, aby zaadoptować się do regularnego wysiłku. Stopniowo zwiększaj cotygodniową ilość treningów. Pamiętaj, w zdrowym podejściu do biegania musi znaleźć się miejsce na krótsze i wolniejsze wybiegania.

trening biegowy i regeneracja

 

Błąd nr 6: Brak regeneracji

Skąd wiesz, że od razu potrzebujesz więcej niż 3 treningi w tygodniu? Jeśli w ciągu ostatnich lat nie za wiele się ruszałaś, wiesz, że Twój organizm musi się przyzwyczaić do nowego stylu życia. W pozostałe nietreningowe dni skup się na ćwiczeniach ogólnorozwojowych.

 

Jak się regenerować po treningu biegowym?

  • Fizjoterapeuta
  • Basen, sauna
  • Masaż
  • Automasaż
  • Sen
  • Odpowiednia ilość posiłków

 

bieganie na czczo

 

Może zainteresuje Cię też wpis: Jak odwodnienie wpływa na Twój trening.

 

Błąd nr 7: Na czczo – spala się więcej tłuszczu

Też myślałaś, że bieganie na czczo to świetny sposób na spalenie dodatkowych kalorii? Niestety to kolejny błąd początkujących biegaczy. Nasz organizm, aby być efektywnym podczas treningu, musi mieć dostarczoną energię!  Zdziwiona? Nie ważne czy biegasz rano, czy wieczorem! Nie musi to być od razu pełnowartościowy posiłek, wystarczy banan albo zdrowa przekąska.

nie ignoruj bólu przy bieganiu

 

Błąd nr 8: Ignorowanie bólu 

 Od kilku treningów boli Cię kolano albo stopa? Jednak powtarzasz sobie, że „przecież biegacza zawsze coś boli” albo „zapomnij o bólu! Ciśnij!” Oj nie! Pamiętaj każdy ból podczas treningu to informacja dla Ciebie, że coś jest nie tak. Absolutnie nie należy tego bagatelizować. Każdy ból należy traktować poważnie i szukać jego przyczyny! Udaj się do specjalisty, skorzystaj z pomocy fizjoterapeuty. 

 

Zobacz krótki filmik z którego dowiesz się jak wzmocnić kolana

 

Wbrew pozorom kontuzje, to częsta domena początkujących biegaczy, a nie starych wyjadaczy wyjadaczy. Dlaczego? To właśnie brak wcześniejszego ruchu, zastane mięśnie powodują, że kilka fałszywych ruchów i ból gotowy.

 

Błąd nr 9: Kiepska dieta i zrzucanie wszystkiego na trening 

Często osoby, które chcą szybko zrzucić kilogramy, skupiają się przede wszystkim na treningach, zapominając o zbilansowanej diecie! Tymczasem właśnie odpowiednia dieta ma ogromny wpływ na samopoczucie, zdrowie i szybkość regeneracji po treningach. Pamiętaj – płaski brzuch robi się w kuchni!

 

Zobacz też: Alkohol i trening. 5 powodów dla których nie warto łączyć ich ze sobą.

 

zdrowe jedzenie i bieganie

 

Błąd nr 10: Brak treningów uzupełniających

Zaczęłaś biegać, wszystko wychodzi idealnie i co robisz? Każdą wolną chwilę, każdy trening przeznaczasz na bieganie i wykręcanie kolejnych kilometrów. Przecież chcesz szybciej, dłużej, mocniej! Jednak prędzej, czy później doświadczasz bólu kolan czy piszczeli. Co zrobić? Mądry biegacz regularnie trenuje nie tylko bieganie, ale wzmacnia cały organizm, aby treningi były coraz bardziej efektywne i przede wszystkim bezkontuzyjne!

 

Jeśli zależy Ci na szybszym progresie, pomyśl o dodatkowym wzmocnieniu mięśni zapomocą ćwiczeń siłowych – wykonywanych na siłowni, bądź w domu.

 

 

Błąd nr 11: Kombinowanie

Jak zaczyna większość osób? Mówią tak:

  • Najpierw muszę mieć te super buty i koniecznie te modne spodenki do biegania!
  • Jak mam biegać bez GPSa i zegarka?
  • A może najpierw przeczytam kilka książek?

 

STOP! Oczywiście jestem jak najbardziej za czytaniem fachowej literatury. Sam cały czas się uczę. Wiem też, że żyjemy w czasach, w których bez GPSa i gadżetów ciężko nam się obejść. Warto najpierw nauczyć się biegać bez tych wszystkich modnych dodatków. Wsłuchaj się w siebie, w swój organizm, a na gadżety przyjdzie pora.

 

Potrzebujesz przerwy? Zrób przerwę. Czujesz, że możesz więcej? Tak trzymaj. Nie uzależniaj swoich treningów od butów i ubrań. Najpierw zacznij! 


Słuchaj swojego ciała, nawadniaj je i pozwól na odpoczynek. Jeśli masz gorszy dzień, odpuść! Jeśli czujesz, że możesz więcej, rób więcej!

 

I jak? Wiesz już jakie błędy popełniają początkujący biegacze? Znalazłam tam jakiś swój błąd? Nie martw się! Teraz już wiesz na co zwrócić uwagę. A może już ich nie popełniasz? Jak sobie z nim poradziłaś Podziel się swoją opinią w komentarzu na blogu.

Pamiętaj najważniejsze to biegać z głową! Jeśli potrzebujesz skonsultować Twój przypadek, albo chcesz o coś zapytać – napisz do mnie – jestem tu dla Ciebie🙂 

Ten post ma 5 komentarzy

Dodaj komentarz