You are currently viewing 5 zalet treningu interwałowego, o których nie miałaś pojęcia

5 zalet treningu interwałowego, o których nie miałaś pojęcia

Trening interwałowy – może dziś to pojęcie wywołuje w Tobie tylko strach. Obiecuję Ci, że po tym wpisie go pokochasz i zrozumiesz, jak jest on ważny, aby osiągnąć sukces szybciej. Pamiętaj tylko o tym, że żaden rodzaj treningu nie przyniesie Ci oczekiwanych efektów bez Twojego zaangażowania, cierpliwości i zaufania procesowi, jakim jest zmiana nawyków i regularne, dobrze zaplanowane ćwiczenia. Ale wróćmy do interwałów, bo warto się na nie zdecydować, już mówię dlaczego.

Zaleta 1 – Interwały to szybka droga do sukcesu

Jeśli zaczniesz przeglądać moje plany treningowe (a może już to zrobiłaś), z pewnością zauważysz, że praktycznie każdy skonstruowany jest tak, że zawiera w sobie trening interwałowy. Dlaczego tak jest? Ponieważ z doświadczenia wiem, że dzięki interwałom można osiągnąć świetne efekty sylwetkowe, ale także i biegowe oszczędzając przy tym czas.

Utarło się, że żeby widzieć postępy, to trzeba biegać dłuuuugo. W treningu najważniejsze jest to, aby Twoja forma wzrastała. Interwały zaś pozwalają Ci mieć super efekty, bez biegania dłużej. Pewnie Cię zaskoczę, ale wystarczy nawet kilkanaście minut wysiłku włożonego w trening interwałowy, aby zbudować niesamowitą kondycję, siłę i mieć efekty. Pamiętaj, że każdy biega interwały swoim tempem.

 

Zaleta 2 – Interwały spalają kalorie nawet po treningu

Nie tylko dla mnie, ta zaleta jest kusząca. No bo pomyśl sama. Kończysz trening. Zajmujesz się swoimi sprawami, jak to zazwyczaj po skończonym treningu. Powiedzmy, że teraz relaksujesz się i leżysz na kanapie, oglądając swój ulubiony serial. I wiesz co? Nadal spalasz kalorie! Tak właśnie działają interwały.

Zastanawiasz się pewnie, jak to jest, że kilkunastu minutowy trening interwałowy, spala więcej kalorii, niż 40-minutowa przebieżka? Wszystko to za sprawą takiego magicznego zjawiska (tak naprawdę wcale nie magicznego, a fizjologicznego), jakim jest dług tlenowy. To właśnie on sprawia, że po treningu organizm nadal jest na wysokich obrotach, i nawet przez dzień lub dwa po nim wciąż spala kalorie.

W standardowym bieganiu spalanie kończy się wraz z końcem treningu, więc dodatkowych korzyści brak. A jak się zaraz przekonasz, interwały mogą o wiele więcej!

trening biegowy

 

Zaleta 3 – Interwały to Twój sprzymierzeniec w rekompozycji ciała

Nie jestem zwolennikiem stwierdzenia, że interwały to metoda odchudzania. Skłaniałbym się bardziej w stronę tego, że ten trening wspiera raczej budowanie Twojego ciała, pomaga je ujędrnić, wysmuklić, wzmocnić, podnieść pośladki (tak, tak, na pośladki też działa!). A żeby te wszystkie korzyści osiągnąć, to poważnie, tak, jak pokazuję w moich programach, wystarczą 2 takie treningi w tygodniu. Zdziwiona? 

Zwykłym monotonnym bieganiem tego nie dokonasz bo organizm się adaptuje szybko do takiego samego wysiłku. Więc nie klep kilometrów

Wiesz, co jest najlepsze w tym wszystkim? Nie ma tu też znaczenia prędkość, z jaką biegasz, bo dostosowujesz ten trening do siebie. Patrzysz tylko i wyłącznie na intensywność. Nie ważna jest Twoja szybkość, chodzi o to, żebyś włożyła w to maksimum SWOJEJ intensywności. Tyle ile możesz.

Zobacz też wpis:

Jak zacząć biegać, nawet wtedy, kiedy nigdy tego nie robiłaś.

Dlaczego powinnaś pić dużo wody?

bieganie

 

Zaleta 4 – Interwały spalają to, co trzeba

Nie wiem, czy wiesz, ale za jędrność Twojego ciała i jego ogólny, dobry wygląd odpowiadają mięśnie. Nie nadmiernie rozbudowane, ale przy zmniejszonej ilości tkanki tłuszczowej, ładnie zarysowane. Trening interwałowy pomaga osiągnąć właśnie taki efekt.

Podczas gdy zwykłe bieganie z czasem sprawia, że podczas treningu zaczynasz spalać tkankę mięśniową, w interwałach jest odwrotnie. Bieganie bez interwałów przy dodatkowym deficycie kalorycznym wprowadza Twój organizm w katabolizm, czyli zaczynasz czerpać energię ze swoich mięśni, czyli możesz tracić na wadze ale najprawdopodobniej spalasz właśnie swoje mięśnie i ciało dalej będzie galaretowate a nie jędrne. A to nie jest efekt, jakiego oczekujesz, prawda? Ale mam dla Ciebie dobrą wiadomość – interwały już od pierwszej minuty spalają tłuszcz, nie naruszając mięśni.

 

Wolisz obejrzeć materiał video? Zapraszam!


Zaleta 5 – trening interwałowy nigdy Cię nie znudzi

Wiele kobiet, które już przerobiły jakiś mój plan treningowy, wspomina, że interwały nie pozwalają się nudzić. I rzeczywiście tak jest. Ten trening za każdym razem jest inny, co sprawia, że Twój organizm wciąż otrzymuje nowe bodźce. Dzięki temu Ty możesz się rozwijać pod względem fizycznym, mentalnym i zarazem sportowym.

Każdy trening jest wyzwaniem. W dobrym treningu fajnie jest też się troszeczkę bać. Musisz wiedzieć, że to jak ten strach jest duży, zależy tylko i wyłącznie od Twojej głowy. Interwały, choć są wymagające, pomogą Ci skutecznie walczyć z tymi obawami. Wyobraź sobie, jak super się poczujesz, kiedy skończysz taki trening, który na początku wydawał się dla Ciebie wyzwaniem, a koniec końców go zrobiłaś!

Z interwałami jest tak za każdym razem. Pokonujesz swoje bariery mentalne, a każdy odhaczony dzień na planie treningowym buduje Twoją motywację i sprawia, że czekasz z radością na kolejny trening. To nie jest tylko moja opinia. Wejdź na grupę na Facebooku i zobacz, co na ten temat mówią kobiety, które są i były na takim planie interwałowym.

Przeczytaj też: 11 największych błędów biegaczy. Czy Ty też je popełniasz?

Uwierz, uczucie zwycięstwa nad samym sobą, daje potężnego motywacyjnego kopa. A w aktywności fizycznej chodzi przecież o to, żebyś miała z tego frajdę i czerpała satysfakcję ze swoich mniejszych i całkiem dużych zwycięstw.

Zresztą co ja Cię będę namawiał na sucho. Zobacz te propozycje:

Widzisz więc sama, wszystkie te korzyści z treningu interwałowego zebrane razem dają niesamowitą metodę, która podniesie Twoje efekty treningowe, zarówno jeśli chodzi o dystanse biegowe, jak i o cele sylwetkowe. I tak jak już wspomniałem, możesz odrobinę się nawet bać tego treningu, ale niech ten strach nie powstrzyma Cię przed działaniem, bo jak sama widzisz, efekty, jakie możesz osiągnąć, są o niebo większe, niż cokolwiek innego. Mam nadzieję, że Cię przekonałem do mądrego treningu, dzięki któremu pojawia się u Ciebie efekty.

A więc do dzieła! Ćwicz na zdrowie!

Adam Borkowski, Trener Kobiet